آتش‌سوزی مراتع و طبیعت، تهدیدی بر حیات انسان و طبیعت
پنج شنبه 1401/3/12
 آتش‌سوزی مراتع و طبیعت، تهدیدی بر حیات انسان و طبیعت

جانشین مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز با اشاره به اینکه افزایش آتش‌سوزی علف‌های هرز تهدیدی بر حیات انسان و طبیعت است، بر افزایش ایمنی و احتیاط در این راستا تاکید کرد.

‌به گزارش امور ارتباطات سازمان آتش نشانی تبریز، آتش پاد دوم مهندس بهنام اصلی زاده در این خصوص اظهار کرد: با شروع فصل گرما یکی از وسیع‌ترین حریق‌هایی که از نظر آماری رتبه بیشتری در فصل تابستان دارد مربوط به آتش‌سوزی علف‌های هرز است که گاهی موجب خسارات سنگین می‌شود.
وی ادامه داد: در تابستان گرمای فصلی و کمبود آب و رطوبت موجب خشک شدن علف‌های هرز درسطح باغات و مزارع شده و در نهایت به مواد آتش گیرنده‌ای که با کوچکترین بی احتیاطی دچار آتش سوزی می شوند و در این شرایط با وزش بادهای گرم و ملایم باعث سرایت آتش به سایر نقاط می‌گردد.
 
آتش پاد دوم بهنام اصلی زاده با اشاره به اینکه عدم آشنایی کافی باغداران با اصول ایمنی در امر باغداری و عدم رعایت این اصول از سوی آنها گاهی باغات و مزارع را به ورطه نابودی می‌کشاند، افزود: بعضی مواقع موجب بروز بسیاری از آتش‌سوزی‌های باغات، جنگل و مراتع در اثر سهل‌انگاری و عدم آگاهی مردم رخ می‌دهد که آتش زدن علف‌های هرز، کاه و... سبب بروز حریق‌های وسیعی در سطح باغات و مزارع و حتی جنگل و مراتع بر جای می‌گذارد که خسارات سنگینی را در بردارد.
 
وی با اشاره به لزوم پیشگیری از حوادث غیر قابل جبران چنین حریق‌هایی از شهروندان خواست راهکارهای اصولی چون، "دپو نکردن خار و خاشاک و برگ درختان که یکی از عوامل تشدید آتش‌سوزی است، شخم زدن فضای بین درختان در فصل بهار برای از بین بردن علف‌های هرز، تمیز کردن باغ از زباله‌ها خصوصا بطری‌های آب و پارچه‌های آغشته به مواد نفتی، اطمینان از خاموش بودن آتش قبل از خروج از باغ یا فضایی که آتش افروخته شد، رعایت فاصله استاندارد بین درختان در کاشت جدید برای تردد آسان خودروهای آتش نشانی بین درختان، کاشت درختان جدید مطابق با الگوی کاشت نهال های باغ مجاور برای مسدود نشدن مسیر عبور خودروهای آتش نشانی و دیگر موارد ایمنی که می‌توان با اجرای آن از خسارت و آتش‌سوزی جلوگیری کرد را رعایت کنند.
 
وی اضافه کرد: آتش‌زدن علف‌های هرز گذشته از اینکه حاصلخیزی خاک را از بین می‌برد، باعث انهدام بافت خاک و کاهش ظرفیت نگهداری آب، رطوبت خاک و درنهایت مرگ زمین و خاک را به همراه دارد، از سویی آتش زدن علفهای هرز و در پی آن آتش سوزی جنگل ومراتع باعث تخریب و نابودی سرمایه های ملی و ارزشمند می‌شود.
 
جانشین مدیر عامل آتش نشانی تبریز افزود: از بین رفتن زیستگاه جانوران، تخریب و آسیب ناشی از آتش بر کسی پوشیده نیست! اما باید با مسئولیت‌پذیری بیشتر و کمی دلسوزی بر آنچه که بر اطراف زندگیمان بر اثر سهل انگاری، بی‌احتیاطی و عدم آگاهی ما بروز می‌کند و موجب خسارات ومعضلات متعدد می‌شود، از بروز آن‌ها جلوگیری کرده و از خود و دیگران در محیط زندگی مراقبت کنیم.


تماس با 125

آدرس: تبریز-خیابان نور (لاله)-بلوار لاله غربی-کوی میخک
تلفن: 34478418-041
نمابر: 34487106-041
سامانه پیام: 10000000125
کدپستی: 5176816398
پست الکترونیکی: info@tabriz125.ir

برج یانقین

آدرس: تبریز-خیابان نور (لاله)-بلوار لاله غربی-کوی میخک
تلفن: 34478418-041
نمابر: 34487106-041
سامانه پیام: 10000000125
کدپستی: 5176816398
پست الکترونیکی: info@tabriz125.ir

تمام حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ است - طراحی و توسعه:

داریوش مهدی پور یقینی